CristianaCare_flickr_nurses

Kooperativ och CSR i praktiken – om det ansvarsfulla företaget och det meningsfulla arbetet.


facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Det här är del 1 av 2 om kooperativt företagande.

Det är något som ligger i luften. Människor i både Sverige och utomlands verkar faktiskt längta efter mer samarbete och större ansvarstagande. I en tid då de ekonomiska kriserna avlöser varandra allt snabbare börjar företagare värdera hållbarhet, demokrati och rättvisa i allt större utsträckning. Det verkar faktiskt som att den individualistiska eran äntligen har förpassats tillbaka till 1980-talet.

Det finns olika sätt att värna demokratiska och miljöriktiga värden i ett företag.

Det talas ofta om CSR – Corporate Social Responsibility, som något man bör ha med i beräkningen för det framgångsrika företaget. CSR står för ett företags samhällsansvar och idén är att företaget ska ta ansvar för hur det påverkar samhället: miljömässigt, ekonomiskt och socialt. Det finns olika sätt att driva ett företag, vissa är toppstyrda och andra är kooperativa.

Det kooperativa företaget är i sig självt ett ansvarsfullt företag, då en av de sju grundprinciperna säger att kooperativet ska arbeta för hållbar utveckling av lokalsamhället. De övriga principerna spänner över värden som demokrati, öppenhet och socialt ansvarstagande. Ett kooperativ är inte konkurrensinriktat och självförsörjning och oberoende är ledord. Ett kooperativ är ett sätt att driva företag: det ska tjäna medlemmarnas intressen framför andra. Det kan drivas som aktiebolag eller som ekonomisk förening. Ekonomisk förening är den klart vanligaste forman.

Kooperativet ligger i tiden.

Företagsrådgivaren Coompanion riktar in sig på människor som vill starta kooperativ. De säger att nyföretagandet generellt ligger på minus men att den kooperativa företagsformen just nu ökar kraftigt. På Coompanions websida kan man läsa att det varje år startas 600 nya kooperativ i Sverige och att de på 10 år blir dubbelt så stora mätt i omsättning och antal sysselsatta. I Göteborg med omnejd ökade andelen kooperativ under 2013 med hela 25 procent jämfört med året innan. Coompanion tror att detta beror på förändrade värderingar hos framförallt unga. Coompanion talar om “den nykooperativa ekonomin” som alternativet och att det är dags att omdefiniera vad ekonomisk utveckling innebär. Jag kan inte annat än att hålla med.

Du har världens bästa affärsidé.

Eller så vill du för en gångs skull jobba för din egen plånbok. Du vill leva drömmen, du vill föra ut ditt budskap, du vill vara självförsörjande – du vill helt enkelt starta företag. Det är en bra början, den bästa början. I ett kooperativ delar du upp ansvaret på flera personer. Det säger sig självt – delat ansvar är lättare att bära. Det blir roligare att jobba, och eftersom vi ägnar så ofantligt stor del av vår tid på jobbet kan det väl lika gärna vara meningsfullt och givande. I den ekonomiska föreningen är alla medlemmar, det finns ingen ensam ägare. Medlemmarna i en ekonomisk förening är inte personligt betalansvariga för föreningens skulder.

Att starta ett kooperativt företag – en ekonomisk förening  – är busenkelt. I nästa inlägg får du en massa tips på hur du gör när du vill starta och driva kooperativt företag.

Missa inte!

 

Bild: Christiana Care

 

facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *