Math_class_flickr_Enixii

Hackschoolare: ”När jag blir stor ska jag bli lycklig”


facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Einstein var inget geni, han var bara en människa som gick från att lära sig saker till att i stället börja tänka och skapa. Det menar Jacob Barnett, den femtonåriga föreläsaren, matematikern och kvantfysikern som vid två års ålder fick diagnosen autism och förutspåddes aldrig kunna prata eller lära sig någonting.

När specialundervisningen för autistiska verkade göra Jacob mer inåtvänd, tog hans mamma Kristine Barnett saken i egna händer och skapade en hemundervisning där Jacobs egen nyfikenhet styrde lärandet. Kristine Barnett är författare till boken the Spark (sv. Gnistan), där hon hävdar att varje barn har någon sorts begåvning, det gäller bara att hitta vilken. Hur? Genom att omge barnet med sådant hen älskar – oavsett om det är fysik, musik eller bandy.

Sluta lära, börja tänka!

Medan andra barn sitter i skolbänkarna och nöter in fakta om planeternas positioner och Big Bang, håller Jacob Barnett numera föreläsningar och funderar på om Big Bang och själva relativitetsteorin kanske går att motbevisa. Man kan fråga sig vad han hade gjort i dag, om inte Kristine Barnett hade varit lyhörd för hans nyfikenhet och vågat testa nya metoder.

Föreställ dig en skola där möjligheterna är lika många som barnen, där allt inte kretsar kring prov, betyg och antal minuter med en viss typ av undervisning. Där kreativitet är någonting som på allvar uppmuntras, genom att låta eleverna tänka och upptäcka, drivna av nyfikenhet i stället för av stress. Där inget ämne är mer värt än något annat. Jacob Barnetts fysikbana inleddes inte med extra matematik- eller fysiktimmar i skolbänken, utan under egna funderingar och kreativt skapade med tops och trådar på köksgolvet.

Det handlar om att tänka utanför ramarna. Som Jacob Barnett säger i sitt TED-talk:

– Sluta lära er, börja tänka och skapa!

Kreativiteten lika viktig som läskunnighet

Kreativiteten behöver få större utrymme i världens utbildningssystem. Det menar författaren och utbildningsrådgivaren Sir Ken Robinson. Han hävdar att kreativiteten är lika viktigt som läskunnighet.

I sitt TED-talk berättar Sir Ken Robinson att samma hierarkiska mönster syns i utbildningssystem över hela världen: högst upp står matematik och språk, därefter kommer humaniora, och lägst på stegen ligger konst, där måleri och musik är något bättre än exempelvis dans.

– Ingen skola i världen lär ut dans. Men varför inte? Vi har alla kroppar, eller hur? säger han.

”Håll inte på med matematik, du ska inte bli matematiker”

Ett inte allt för ovanligt tankesätt är: ”håll inte på med musik, du kommer inte bli musiker”. Men vem skulle säga ”håll inte på med matematik, du ska ändå inte bli matematiker”? Självklart ska matematik ingå i undervisningen, eftersom matematik är ett språk för andra vetenskaper, och nödvändigt att behärska i många yrken. Men varför kan vi inte se att musik och kreativitet på precis samma sätt kan vara ett viktigt språk för olika vetenskaper och yrken? Det här synsättet verkar särskilt märkligt när vi vet att kreativitet är nödvändig för att hitta nya lösningar, till exempel inom matematik, och för att komma med tekniska innovationer.

Hela skoltiden kan många gånger liknas vid en långt utdragen process för att ta sig in på universiteten, menar Sir Ken Robinson. Det finns alldeles för många kreativa, intelligenta människor som går ut ur skolan med en tro att de inte är begåvade, för att just deras begåvning har sett annorlunda ut än vad skolan har förväntat sig.

Han berättar om ett möte med Gillian Lynne. Som liten fick hon höra att hon hade inlärningsproblem, vilket Sir Ken Robinson menar skulle ha benämnts ADHD om det var i dag. Gillian Lynne lämnade den traditionella skolan och började i stället på dansskola. Hon beskrev det som att hon ”behöver röra sig för att tänka”. I dag är hon en av världens främsta koreografer och dessutom multimiljonär (för att hålla mig till det rådande sättet att mäta framgång). Var hade hon varit om dagens skolsystem fått bestämma? För att åter citera Sir Ken Robinson:

– Någon annan skulle ha medicinerat henne och sagt att hon skulle lugna ner sig.

”Hackschooling”

Ytterligare en som önskar mer kreativitet till skolan är Logan LaPlante. När han får frågan om vad han vill bli när han blir stor är hans svar att han vill vara lycklig. Hans alternativa skolgång, som han valt att kalla ”hackschooling”, kretsar kring just glädje, kreativitet och hälsa. Verkar det flummigt? Ja, om ”flummigt” är att tretton år gammal hålla ett TED-talk och massor av föreläsningar, tävla i skidåkning, arbeta som fotograf och filmare – förutom att gå i skolan (hackschooling).

Oavsett i vilken form skolan är, verkar det bara innebära fördelar att ge större plats för kreativitet och nytänk i utbildningarna, och fokusera på det som varje elev är intresserad av och duktig på. Alla ska inte bli matematiker. Alla ska inte bli akademiker. En del ska bli nyskapande koreografer. En del ska bli livsviktiga undersköterskor. Andra ska upptäcka nya metoder och skriva böcker om dem. Vi kommer göra den här världen en stor björntjänst om vi stöper alla i samma förutsägbara form.

Vad har ”Hackschooling” med delandets ekonomi att göra?

Delandets ekonomi handlar om mycket mer än bilar i en bilpool eller böcker i ett bibliotek. Delandets ekonomi handlar också om att dela med sig av kunskap och idéer, vilket i sin tur kan användas för att bygga upp en lyckligare, mer hälsosam och kreativ – på alla sätt en mer hållbar – värld. Kreativt tänkande är det som kan få oss att hitta värden i livet som gör oss lyckliga, och är helt oumbärligt för att bryta gamla mönster, som omoderna ekonomiska system och ohållbara beteenden.

Läs mer om kunskap i DelaEkos inlägg om Wikipedia i Uganda, och om de allt fler digitala kunskapskällorna.

Länktips

Artikel i DN om Jacob Barnett

BBC-intervju med Kristine och Jacob Barnett

Hackschooling (grupp på facebook)

 

Bild: enixii (Flickr-användare), Wikimedia Commons.

 

 

facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *